Shopping Alert

Κριτική και προτάσεις για τα μέτρα που αφορούν στο κέντρο της Αθήνας


17 Μαΐου 2011

Γενικά.
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν, αν υλοποιηθούν, ασφαλώς θα βελτιώσουν την θλιβερή και απαράδεκτη σημερινή κατάσταση στην Αθήνα. Ωστόσο τα κίνητρα φορολογικού χαρακτήρα θα έπρεπε να είναι πολύ πιο τολμηρά και ουσιαστικά, αν θέλουμε πράγματι να είναι και αποτελεσματικά.

Περιοχή εφαρμογής:
Είναι εύλογο το ερώτημα γιατί οι ρυθμίσεις που ανακοινώθηκαν αφορούν μόνον ένα πολύ μικρό τμήμα των προβληματικών περιοχών, ενώ θα έπρεπε να αφορούν σε όλη την περιοχή γύρω και κάτω από το κέντρο της Αθήνας.

Φόρος εισοδήματος:
H φορολογική απαλλαγή μόλις του 8% ετησίως του κόστους αποκατάστασης κατοικιών (80% της δαπάνης με άμεση καταβολή ΦΠΑ 23%, επιμερισμένο σε ορίζοντα 10ετίας), του 10% ετησίως για τα διατηρητέα και ασφαλώς μικρότερου ποσοστού για επαγγελματικά κτίρια καθιστά το μέτρο αυτό χωρίς την παραμικρή ελκυστικότητα προς τους πολίτες. Η απαλλαγή θα έπρεπε να είναι στο 100% του κόστους, με χρόνο αποφορολόγησης το πολύ την πενταετία και με μειωμένο ΦΠΑ, κάτι που προβλέπεται και από την ευρωπαική νομοθεσία.
Περαιτέρω δεν μπορεί να ισχύσει ρύθμιση που θα επιβάλλει ανώτατο ετήσιο ενοίκιο στις ιδιοκτησίες που θα ανακαινιστούν διότι θα έχει σαφέστατα ενοικιοστασιακό χαρακτήρα, και θα αποτρέψει παρά θα προσελκύσει τους πολίτες να συμμετάσχουν.

Μίσθωση επαγγελματικής στέγης:
Η «διπλή έκπτωση» της δαπάνης στέγασης για τους επαγγελματίες - μισθωτές των συγκεκριμένων περιοχών δεν μπορεί να αποτελέσει σοβαρό κίνητρο γιατί συχνά το υπολειπόμενο εισόδημά τους μετά την αφαίρεση της έκπτωσης αυτής, δεν θα επαρκεί για την κάλυψη των ισχυόντων «τεκμηρίων διαβίωσης».

Μείωση φόρου μεταβίβασης:
Αποτελεί σημαντικό μέτρο για όσους αγοράσουν επαγγελματική στέγη ή οικόπεδο, όμως ο περιορισμός του ΦΜΑ σε 3% είναι άνευ αξίας για όσους ήδη έχουν πλήρη απαλλαγή για αγορά πρώτης κατοικίας. Ο συντελεστής 3% πρέπει απαραίτητα να ισχύσει και για τη φορολογία κληρονομιών και γονικών παροχών.

Αντικειμενικές αξίες ακινήτων - ΦΑΠ.
Η σημερινή κατάσταση της αγοράς και της οικονομίας επιβάλλει τη σημαντική μείωση στο μισό των συντελεστών εμπορικότητας και την αύξηση των συντελεστών παλαιότητας κατά 1-2 κλιμάκια, όχι μόνον σε όλο το Δήμο Αθηναίων, αλλά και στα ακίνητα όλων των πόλεων της χώρας. Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών μετά τη διετία, θα ρίξει στην «Προκρούστεια κλίνη» του ΦΑΠ όσους πιστούς προσέλθουν για αγορές ή αναβαθμίσεις. Χρειάζεται να προβλεφθεί 10ετές moratorium αντικειμενικών αξιών και να εξαιρεθούν από το ΦΑΠ όλα τα μη χρησιμοποιούμενα (ξενοίκιαστα κλπ.) ακίνητα.