Οι "παγίδες" του "πράσινου εμπορίου"
Τι να προσέξετε στη σήμανση των "πράσινων" προϊόντων που αγοράζετε.
Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, οι περισσότερες εταιρείες εκμεταλλεύονται την περιβαλλοντική ευαισθησία και την προτίμηση των καταναλωτών στα οικολογικά και πράσινα προϊόντα, προβαίνοντας σε παραπλανητικές τακτικές σήμανσης ή/και διαφήμισης. Η εικόνα που ακολουθεί, αναφέρεται στην έρευνα της Terrachoice, ενός ανεξάρτητου οργανισμού πιστοποίησης οικολογικών προϊόντων. Το αποτέλεσμα της έρευνάς της το 2010 έδειξε πως το 95% των προϊόντων που εξετάστηκαν, δεν ήταν τόσο "πράσινα" όσο υποστήριζαν οι κατασκευαστές τους.
Οι 7 πιο συνηθισμένοι τρόποι που χρησιμοποιούνται για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές είναι:
Αν και εναπόκειται στην παρατηρητικότητα και την οξυδέρκεια του κάθε καταναλωτή να ελέγξει την σήμανση των προϊόντων, υπάρχουν εντούτοις κάποιοι τρόποι που σε γενικές γραμμές μπορούν να δόσουν κάποια "εγγύηση". Ένας από αυτούς είναι να προτιμάτε τα μεγάλα καταστήματα και τις αναγνωρισμένες φίρμες, γιατί εκεί ο έλεγχος των προϊόντων είναι πιο ενδελεχής.
Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στους τομείς των ηλεκτρονικών προϊόντων, των παιχνιδιών και βρεφικών προϊόντων, των προϊόντων κατασκευής και των προϊόντων οικιακού καθαρισμού.
Και φυσικά, αναζητάτε πάντοτε την επίσημη και πιστοποιημένη σήμανση, που είναι και η μόνη εγγύηση ότι το προϊόν είναι πράγματι οικολογικό.
Με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, οι περισσότερες εταιρείες εκμεταλλεύονται την περιβαλλοντική ευαισθησία και την προτίμηση των καταναλωτών στα οικολογικά και πράσινα προϊόντα, προβαίνοντας σε παραπλανητικές τακτικές σήμανσης ή/και διαφήμισης. Η εικόνα που ακολουθεί, αναφέρεται στην έρευνα της Terrachoice, ενός ανεξάρτητου οργανισμού πιστοποίησης οικολογικών προϊόντων. Το αποτέλεσμα της έρευνάς της το 2010 έδειξε πως το 95% των προϊόντων που εξετάστηκαν, δεν ήταν τόσο "πράσινα" όσο υποστήριζαν οι κατασκευαστές τους.
Οι 7 πιο συνηθισμένοι τρόποι που χρησιμοποιούνται για να παραπλανήσουν τους καταναλωτές είναι:
- Μη αναφορά της ύπαρξης ή όχι πιστοποίησης τρίτων συνεργατών και προμηθευτών.
- Γενικευμένες ενδείξεις που κρύβουν μη οικολογικούς τρόπους κατασκευής (όπως πχ.: "Από ξυλεία ελεγχόμενης υλοτομίας").
- Τονισμός επί μέρους ιδιοτήτων που τραβάνε την προσοχή από το ουσιαστικά μη οικολογικό προϊόν στο σύνολό του.
- Ασάφειες και χρήση γενικών όρων (τύπου "all natural").
- Αναληθείς ή μη πιστοποιημένοι ισχυρισμοί, όπως "προϊόν εγκεκριμένο από xxx" όπου "xxx" μη πιστοποιημένη ή ανύπαρκτη εταιρεία ή οργανισμός.
- Παραπλανητικές άσχετες αναφορές εντός της συνήθους σήμανσης πράσινων προϊόντων.
- Ψευδής σήμανση μέσω χάλκευσης διεθνών αναγνωρισμένων σημάτων.
Αν και εναπόκειται στην παρατηρητικότητα και την οξυδέρκεια του κάθε καταναλωτή να ελέγξει την σήμανση των προϊόντων, υπάρχουν εντούτοις κάποιοι τρόποι που σε γενικές γραμμές μπορούν να δόσουν κάποια "εγγύηση". Ένας από αυτούς είναι να προτιμάτε τα μεγάλα καταστήματα και τις αναγνωρισμένες φίρμες, γιατί εκεί ο έλεγχος των προϊόντων είναι πιο ενδελεχής.
Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στους τομείς των ηλεκτρονικών προϊόντων, των παιχνιδιών και βρεφικών προϊόντων, των προϊόντων κατασκευής και των προϊόντων οικιακού καθαρισμού.
Και φυσικά, αναζητάτε πάντοτε την επίσημη και πιστοποιημένη σήμανση, που είναι και η μόνη εγγύηση ότι το προϊόν είναι πράγματι οικολογικό.